Одним з основних пріоритетів розвитку сучасної освіти є забезпечення рівних прав на освіту для всіх дітей, у тому числі для дітей з особливими освітніми потребами, дітей з інвалідністю, дітей з інших соціально вразливих груп.
Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Інклюзивне навчання:
• Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
• Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
• Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Основа інклюзивного навчання
Всі учні:
• Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
• Мають індивідуальні здібності й особливості.
• Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
• Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
• Пізнають скрізь.
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Наше бачення інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.
Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.
Переваги інклюзивного навчання.
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
• Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
• Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
• Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
• Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
• Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
• Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
• Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.
• Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
• Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби.
• Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
• Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
• Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
• Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації
• Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
• Формувати команду – директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.
• Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.
У закладі 9 класів з інклюзивною формою навчання. У них навчається 13 учнів з особливими освітніми потребами. Для соціальної адаптації та гармонійного розвитку дітей з ООП створено освітнє середовище.
Освітнє середовище для учнів з ООП включає:
- психолого-педагогічні послуги;
- корекційно-розвиткові послуги (лікувальна фізкультура, корекційно-розвиткові заняття);
- створення безбар’єрного освітнього простору;
- психолого-педагогічний супровід та розробку індивідуальної програми розвитку для кожної особи з ООП особисто;
- гармонійний розвиток осіб з особливими освітніми потребами.
Нормативно-правова база інклюзивної освіти:
- Постанова КМУ №88 від 14.02.2017р. Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.
- Постанова КМУ №588 від 09.08.2017р. Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Лист_МОН "Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 н.р."
- Лист МОН № 1/11479-23 від 03.08.2023 "Про методичні рекомендації "Безпечне освітнє середовище: Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації"
З дітьми працюють:
- вчителі початкових класів Біліченко Я.В., Діденко Н.В., Бабіч О.Г., Дудніченко Т.І., Горішня О.О.
- вчителі-предметники
- практичний психолог Крохмаль Н.В. (корекція розвитку);
- логопед Пилипенко О.М. (розвиток мовлення);
-вчитель-реабілітолог Біліченко Я.В. (ритміка), Шпак О.В. та Ломакін О.В.(лікувальна фізкультура).
- асистенти вчителя: Ісайченко Р.О.,Самсонова Є.С.,Сусла В.М., Гой Л.М., Дорошенко О.О.,Кривчач В.О.,Бондаренко Л.В., Бурлака Ю.В., Богдан В.Г.
Зі спеціалістами підписані Типові договори про проведення (надання) корекційно-розвиткових занять (послуг).
Фахівці постійно підвищують кваліфікацію з питання інклюзивної освіти.
КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІ ЗАНЯТТЯ
«Корекційно-розвиткова робота — це комплекс заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення та особистості дитини.»
Таку роботу проводять як корекційно-розвиткові заняття за напрямами відповідно до індивідуальних особливостей учня.
Методичну допомогу щодо особливостей організації надання психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг дітям із особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах, можна отримати у фахівців інклюзивно-ресурсного центру за місцем проживання.
Заняття проводяться в індивідуальному порядку , згідно кількості годин, прописаних у висновку ІРЦ. Тривалість -20 хв.
Ознайомитись із корекційними програмами за якими працюють наші спеціалісти, можна за посиланням wym-1677780528859
Нормативна база.
Закони України:
- «Про повну загальну середню освіту»
- «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні»
- «Конвенція про права осіб з інвалідністю»
- «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»
- Закон України «Про освіту» № 2145-VII від 05.09.2017 (із змінами)
- Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про освітущодо організації інклюзивного навчання»(№1324 – VІІ від 5 червня 2014 року) +
- Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо прав інвалідів»(№ 4213-VI від 22.12.2011)+
- Закон України «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальноїсередньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховногопроцесу»(№2442-17 від 06.07.2010)+
- Закон України від 23.05.2017 № 2053-VIII«Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг».
Акти Кабінету Міністрів України:
- Постанова Кабінету Міністрів України від 26 серпня від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»
- Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти»
- Постанова Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 р. №1242 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»
- Постанова Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» (у редакції від 28.10.2020)
Накази Міністерства:
- Наказ Міністерства освіти і науки України № 912 від 01.10.2010 «Концепція розвитку інклюзивної освіти»
- Наказ Міністерства освіти і науки України № 1205 від 06.12.2010 «Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти»
- Наказ МОН України від 23.04.2018 № 414, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 травня 2018 р. за № 582/32034 «Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти».
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти».
Коментарi